Poznajmy „malującego kropkami”, argentyńskiego artystę, CEVO

INTERRUPTED UNIVERSE to pełna ekspresji, przykuwająca wzrok kolekcja tapet artysty argentyńskiego pochodzenia, Sebastiana Scaglione, podpisującego się częściej jako CEVO. Spotkaliśmy się ze sztokholmskim artystą, aby więcej dowiedzieć się o jego pracy i procesie tworzenia.

– Niezwykły i bezprzykładny jest artyzm kolekcji tapet Interrupted Universe autorstwa CEVO. Imponująca, unikalna i czasochłonna technika kropek wydobywa z tego dzieła prawdziwą żarliwość, mówi Anneli Öquist Sterner, kierownik produktu i projektant w Photowall.Każdy motyw tapety składa się z wręcz pedantycznie szczegółowych, ręcznych rysunków wykonanych techniką nakrapiania (stippling). Poniższą grafikę tworzy 298 000 punktów. Jej powstanie zajęło 19 godzin.

Interrupted Universe VI, ilustracja wykonana z 298 500 kropek.

Czy możesz nam coś o sobie powiedzieć?  

IJestem grafikiem z Buenos Aires. Kilka lat temu przeprowadziłem się do Sztokholmu, a teraz pracuję jako dyrektor artystyczny w Karmie, aplikacji, która pomaga ratować niesprzedaną żywność. Upodobałem sobie głównie technikę stippling, tworząc ręcznie ultrarealistyczne obrazy budowane z tysięcy małych kropek.

Jak rozpoczął się Twój dialog ze sztuką?

Odkąd sobie przypominam, czułem, że rysowanie jest mi przypisane. Od zawsze uwielbiałem rysować, malować i poznawać otaczający mnie świat. Próbowałem wszystkiego po trochu: studiowałem sztukę karykatury, malarstwo akrylowe, stolarstwo i muzykę. Po skończeniu studiów na wydziale grafiki w Argentynie, zacząłem malować murale. Kiedy przeprowadziłem się do Sztokholmu, zorientowałem się, że to miasto raczej nie gustuje w sztuce tego typu. Kupiłem cienki pisak, papier, zacząłem dużo rysować i weszło mi to w nawyk.

Skąd czerpiesz inspiracje?

Cały otaczający świat jest moją wielką inspiracją. A największą wszechświat, bo w nim zawiera się wszystko. Uwielbiam słuchać muzyki. Jest jednym z moich najwierniejszych towarzyszy. Od jazzu przez psychodeliczny rock po muzykę elektroniczną – słucham wszystkiego zachłannie. Można powiedzieć, że jestem multidyscyplinarny, również jeśli chodzi o muzykę.

Co sprawiło, że przeprowadziłeś się do Sztokholmu? Co najbardziej odróżnia Sztokholm od Argentyny?

Kobieta, ciekawość, północ, śnieg, zorza polarna i wyższa jakość życia. Podoba mi się nieduży, piękny Sztokholm, otoczony zewsząd przyrodą i wodą. Największe różnice dotyczą ludzi i światła. Inaczej niż większość, ja lubię zimę i długie, ciemne noce. To dla mnie najbardziej produktywna pora roku, z której czerpię wyjątkowy spokój.

Sebastian Scaglione, artysta o pseudonimie CEVO. Zdjęcie: Danijela Froki

Co zachęciło Cię do tworzenia rysunków kropkowych?

Chciałem tworzyć hiperrealistyczne obrazy i robienie małych kropek było moim sposobem na wierne odtworzenie każdej rzeczy. Pomyślałem, że jeśli odcinek byłby nieskończoną linią kropek, obraz byłby nieskończoną linią odcinków.

Interrupted Universe IV (Przerwany wszechświat IV) - 15 godzin i 241 600 kropek.

Twoja praca składa się z tysięcy drobniutkich, maleńkich kropek. Czy możesz opisać swój proces pracy?

Pomysł rodzi się w głowie, następnie zamienia się w szkic na papierze. Kolejnym etapem jest nanoszenie na powierzchnię maleńkich kropek, od zewnątrz do wewnątrz. Gdy rysuję zwierzęta lub określone przedmioty, muszę obejrzeć zdjęcia, które służą mi za odniesienie i pozwalają dostrzec najdrobniejsze szczegóły. Wszechświat jest dość przypadkowy. Nanoszę warstwy kropek, aż zobaczę jakieś kształty i zacznę decydować, gdzie znajdą się planety lub w którym miejscu zostaną umieszczone galaktyki.

Interrupted Universe V

Czy naprawdę liczysz kropki?

Tak, ale nie jedną po drugiej! Rysuję różne małe kwadraty o wymiarach 1x1 cm i wypełniam je kropkami, które liczę jedną po drugiej, co zajmuje mi kilka minut. Następnie kopiuję powierzchnię tych kwadratów i umieszczam na oryginale, a potem wykonuje trochę obliczeń i otrzymuję rzeczywiste przybliżenie liczby kropek.

Ile czasu zajmuje wykonanie rysunku?

To zależy, oczywiście, od wielkości i złożoności rysunku. Większość rysunków, takich jak Interrupted Universe VI (Ośmiornica) i Interrupted Universe V (Żółw) wykonuję w formacie A3. Praca nad nimi zajmuje około 19 godzin, składają się z ponad 280 000 kropek. Mniejsze, „prostsze” rysunki, takie jak Interrupted Universe III (Oko), oryginalnie w formacie A3, tworzę przez około 11 godzin, to 52 600 kropek. Większość rysunków, od początku do końca, potrzebuje kilku tygodni z powodu obowiązków życia codziennego.

Powiedz nam więcej o swojej kolekcji tapet Interrupted Universe.

Składa się z surrealistycznych, hiperrealistycznych kropkowych obrazów wykazujących wpływy neogotyku i cyberpunku. Nazwałem to Interrupted Universe, ponieważ pokazuje, jak wszechświat może być przerywany przez geometrie, warstwy, maski i żywe istoty zakłócające czystą przestrzeń. To niemy okrzyk w stronę systemu – i wszystkiego co narzuca. Możesz robić, co chcesz, i umieszczać, co chcesz: to chcę przekazać.

Jacy mistrzowie inspirują Cię najbardziej?

Dali, Malevich, Kaws, Vivaldi, Vangelis, Hernan Cattaneo, Dulk and Eduardo Kobra.

Jakie jest Twoje osobiste motto lub słowa, którymi żyjesz?

Myśl jak nikt, rób jak nikt.
Ciesz się teraźniejszością, ponieważ teraźniejszość jest prawdziwym darem.

Interrupted Universe IV
Interrupted Universe V
Interrupted Universe Fusion I